Friday, December 10, 2010

Pokok Perhiasan Beracun.....




The name of this plant is dumb cane.
Botanical name: Dieffenbachia
Family: Araceae
Malay Name: Pisang Tanah


Sila perhatikan pokok hiasan ini betul-betul. Jika anda sayangkan anak-anak dan keluarga anda, musnahkan pokok hiasan ini segera. Sekiranya anda menanam di kawasan rumah, meletak diruang tamu atau di tempat letak kereta. Pastikan selepas membaca posting ini segera pindahkan pokok ini ke tempat yang jauh dari anak-anak anda.

Pokok hiasan ini adalah yang sangat beracun boleh mengakibatkan kematian sekiranya anak anda mengigit daunnya. Kandungan racun yang kuat boleh membunuh kanak-kanak dalam masa kurang dari 1 minit. Bagi orang dewasa pula boleh membawa maut kurang dari 15 minit. Bayangkan betapa kuatnya racun yang terdapat pada daun pokok ini. Racun atau getahnya yang masuk ke dalam mata boleh menyebabkan buta.

Kanak-kanak yang suka mengunyah terutama yang berumur 1 tahun ke 3 tahun yang tidak tahu apa-apa mungkin terkunyah daun pokok hiasan ini yang anda letak diruang tamu atau ditempat letak kereta, membawa padah.

Kesan apabila mengigit daun beracun. Lidah akan terus membengkak dengan serta merta dan menghalangkan penafasan. Ini akan menyebabkan kematian kerana tidak dapat bernafas. Sila sampaikan kepada jiran-jiran dan saudara mara yang menanam pokok hiasan ini supaya memusnahkan pokok ini segera.

Pokok ini sering terdapat di pejabat-pejabat dan sekolah-sekolah sebagai pokok hiasan kerana senang dijaga. Ia berasal dari
Kenya , Rwanda dan Uganda . Senang tumboh di iklim negara ini. Daun yang besar dan hijau selalu diletak di kawasan taman awam.

5 comments:

azi nur said...

bahaye ni....

Ummi Dania Yasmine said...

err pokok ni biasa tgk org tanam kt rumah.....good info!!

Myaby said...

eh bahaya nye

rasa mcm ade je kat rumah. kene cek nih!

piasara said...

owh...dah lama akk tau info pasal ni..kalau ada kwn2 rapat yg ada tanam kt umah diorg,tu akk gitau ler.tp tak semua org nak terima pendapat orang kan..Yg penting kat umah akk tak dak pokok ni.

forever love said...

owh yeke mama..xtaw pulak..thnx share

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...